torsdag, november 30, 2006

Hva er det DU sier?



I det siste har jeg tenkt mye på kraften i det talte ord. Bibelen sier mye om tema, og det er ikke småtterier for å si det sånn!
Ordspr.18.21. sier at:" Tungen har makt over død og liv, og den som gjerne bruker den, får nyte dens frukt."



  • - Allerede fra starten av sier bibelen at Gud skapte verden ved å snakke. Han sa "la det bli lys", også ble det lys! (1.mos.1)
  • - Det du sier til deg selv, og det du hører på skaper tro i deg, for: "troen kommer av det busdkapet en hører"( rom.10.17). Sånn kan man faktisk oppmuntre seg selv, ved at man sier gode sannheter til seg selv og til andre!
  • - Når man oppmuntrer andre blir man oppmuntret selv! (ordspr.11.25) En god sirkel:)
  • - For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd..(Hebr.4.12)
  • - Da djevelen prøvde å friste Jesus, brukte Jesus ordet som våpen.(mat.4) Det er bra å tenke på i livets utfordringer som dukker opp!
  • - Den som snakker mye, synder lett, klok er den so holder tungen i tømme.(ordspr.10.19)
  • - "Alt som er edelt, rett og rent, alt som er verd å elske og akte, all god gjerning og alt som fortjener ros: legg vinn på det!" (Fil.4.8)

Guds ord er kraftfullt og skapende. Når jeg leser i bibelen blir jeg så oppmuntra! Det gjør meg glad, og det gir meg hjelp. Ved å tale ut ordet- sannheten- skaper det tro i meg, og jeg kjenner at jeg blir forandra på innsiden! Når jeg tar imot Guds ord til meg, får Gud større plass i mitt liv, og det er ingenting jeg heller vil enn akurat det!


Ingen kommentarer: